בנוסף,
כמובר שבלי קשר לגמרא , על מסכת אבות , כולם מסכימים דצריכה ללמוד משם מוסר
(וחלק גם על משניות של שבת וברכות)
וכל אחד מישראל , בעזרת תלמוד תודה, צריך לקיים מצווה, דע את השם אלהיך ועבדהו, מצווה חשובה מאוד , ידיעת השגחת הבורא בעולם (כלומר מעבר לאמונה פשוטה),
ואף אחת לא תשיג שום ידיעה אם לא תלמד משהו על הבורא…
החששות הם שצורת ושיטת הלימוד העיונית שנהוגה בישיבות כיום איננה מתאימה לנשים משום שהיא מותאמת לראש של גברים,
כלומר מדובר על המחלוקות והפלפולים, חששו שאישה שתריב עם אישה אחרת(גם אם לשם שמיים כדי לדון באמת גבוהה יותר בסוגיה),
עדיין יהיה בעייתי מאותה בחינה שאמרו שהיא לא יכולה להעיד במשפט, כי הסיטואציה תגרום לה להיות לא נשית בהתנהגות, אם מהלחץ או הכעס…
ככה שגם את הלימוד צריך לעשות באופן שיתאים יותר
עוד רשמו
"וכל המוכן לדבר מה, בנקל ישיגו מצד תכונתו", לכן ריבונו של עולם הקדים את הנשים לגברים בעניין מתן תורה, כמו שכתוב כה תאמר לבית יעקב, ואחר כך כה תגיד לבני ישראל (דרוש על התורה עמ' כז), והיו תקופות שנשים בכלל לא היו צריכות ללמוד תורה מן הספר הכתוב, כי די היה להן ללמוד מספר החיים (ע' ערוך השולחן יו"ד רמו יט), כי ראו בסביבתן איך מקיימים הלכות, וספגו מושגי אמונה גם כן בדרך זו של שיחה חופשית והקרנה, מעין מה שיקרא עתה חינוך בלתי פורמאלי, אך בדורות האחרונים התקלקל המצב, ואי אפשר בלי מוסדות לימודיים לבנות בכל הרמות, מן הרמה היסודית עד הרמה הגבוהה ביותר, וכבר אמרה שרה שנירר מייסדת בית יעקב בשם החפץ חיים בלשון של בדיחותא, שבזמנינו מי שאינו מלמד בתו תורה, אינו כאילו מלמדה תפלות, אלא ממש מלמדה תפלות.
"אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית… ואע"פ שיש לה שכר צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי, לפי עניות דעתן" (הלכות תלמוד תורה א', יג).
רש"י, שהבין ש"תיפלות" היא לשון תשמיש, ביאר שלימוד תורה עלול לפתוח בפני האישה אופקים חדשים של תחכום וערמומיות, שהיא עלולה להשתמש בהם לצורך זנות. הרמב"ם, שהבין ש"תיפלות" כוונתה לדברי הבאי והבל, פירש באופן מתון יותר: החשש לפי דעתו הוא שנשים יזלזלו בלימוד התורה, ולא ינהגו בו בקדושה הראויה וברצינות הנדרשת.
אחרי זה רשום:
ואם למדה(בעצמה מתוך יראת שמיים) – אינו כמלמדה תפלות
שלושה ביטויים המופיעים בדברי הרמב"ם בהקשר זה. ראשית, הרמב"ם ציין שאם אישה למדה תורה – יש לה שכר; שנית, לדברי הרמב"ם חכמים ציוו שלא ילמד אדם את בתו תורה (כפי שאכן התנסח רבי אליעזר), ולא אמרו דבר על זכותה ללמוד בעצמה; שלישית, הרמב"ם כתב "שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד" – ומכאן, שיש נשים שאכן דעתן מכוונת, ואינן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי.
מכל אלו מסיק הפרישה את המסקנה הבאה: "אבל אם למדה לעצמה, אנו רואין שיצאה מהרוב, ולכך כתב לעיל שיש לה שכר" (פרישה, יו"ד רמ"ו ס"ק טו). כלומר, אסור לאדם ללמד את בתו, מחמת החשש שמא תוציא דברי תורה לדברי הבאי, "כי הוא אינו יודע מה שבלבה". אך אישה שרוצה מעצמה ללמוד, עצם המוטיבציה הזו כבר מעידה שאינה מכלל אלו שמוציאות דברי תורה להבאי, ולכן לא רק שהיא רשאית ללמוד, אלא שגם יש לה שכר על כך
ר' שמואל אקוולטי (איטליה, המאה הט"ז), פסק
כי האיסור חל על לימוד לנערה צעירה, שיש לחשוש לחכמתה. אך אין כל איסור ללמד אישה בוגרת, אשר הוכיחה את חכמתה ואת רצונה הטהור
כתב גם החיד"א: "פירש הרמב"ם דפירוש דברי תפלות היינו שאינה מכוונת ללמוד, אלא מוציאה דברי תורה לדברי הבאי.
ובברוריא, שהכירו בה שהייתה כוונתה ללמוד בכל לבה וגדל שכלה, לכך למדוה"
(וגם אסתר המלכה – ויהי אומן את הדסה..)
הרב חיים דוד הלוי:
"נראה שבזמנים הראשונים, כאשר הייתה האשה עקרת בית גרידא, והבנות לא למדו כל עיקר, היה קיים חשש שלימוד התורה, שכולה חכמה… תגרום אולי נזק לאותן נשים שהיו מרוחקות מכל חכמה אחרת… אבל בזמננו, שלומדות לימודים כלליים בכל הרצינות הראויה, למה ייגרעו דברי תורה" (שם).
הרב משה מלכה:
"הדבר פשוט שלא נחלקו בן עזאי ור"א אלא בזמניהם, שהייתה האשה: כבודה בת מלך פנימה, ומעולם לא יצאה חוץ למחיצת הבית… ומשום כך נחלק רבי אליעזר, ואמר שאין ללמדה תורה, שכן היא גורמת לה לצאת ממסגרת המשפחה ותלמד עורמה ותחבולות לעשות מעשיה בצנעא. לא כן בימינו אלה, שהנשים לוקחות חלק גדול באורחות חיים, חודרות אל מעמקי החוכמות החיצוניות וממלאות ספסלי האוניורסיטאות… והן מחכימות יותר ומתפתחות יותר מהגברים… בוודאי יודה גם ר' אליעזר שאין שום איסור ללמדה גם תושבע"פ, בכדי שתדע להזהר ולשמור את כל חוקי התורה הקשורים בכל הליכותיה ובעבודתה, ולא זו בלבד, אלא שהחיוב מוטל עלינו ללמדה, ולהלעיטה כל מה שאפשר, אולי המאור שבה יחזירנה למוטב… ואולי תשמש משקל נגדי, לכל אותן התחבולות והערמומיות שהן לומדות באותם ספרים חיצוניים(של גויים או לא של תורה…)"
לגבי לימוד חסידות(וגם טעמי תורה על פרשת השבוע) לנשים:
האדמו"ר הריי"צ החל בהפצת שיחותיו בשפת היידיש כדי שגם נשים ובנות תלמדנה את התורה שבעל פה בכלל ואת החסידות בפרט. הוא עודד את הנשים להפיץ את שיחותיו וללמד אותן לחברותיהן ומכרותיהן לימוד החסידות הוא חלק מחיובן של הנשים לפי שמצוות אלו אמונה בה' ואחדות ה' ואהבת ה' ויראתו וכו' הן מצוות תמידיות שחובה על כל אחד ואחת מישראל לקיימם וממילא ללמדם. מסיבה זו ומסיבות נוספות פוסק הרבי כי חובה על נשים ללמוד חסידות. הרבי עודד זאת ואף האיר על מעלות מסוימות בלימוד חסידות אצל נשים יותר מהגברים
הרבי מחדש שאישה שנהנית מלימוד התורה האמירה ש"…כאילו מלמדה תיפלות" כבר אינה חלה עליה! הזמנים השתנו והיום גם בנות, כמו הבנים, רוצות לדעת את הטעמים.
בנוסף:
(המלמד(אב/רב) לבתו עושה איסור, אבל היא שלמדה בעצמה מתוך ייראת שמיים – מותר(כלומר לא מתוך פמיניזם ולא על חשבון שלום בית וגידול הילדים) )
בנוסף האיסור הוא על הבת, שהיא צעירה בגיל, לא רשמו את זה על האישה הבוגרת , כדוגמת ברוריה, רשמו בתו
אז לגבי פרשת השבוע גריסה מהזוהר,
זה גם לא לכל אישה, אלא אישה שכבר בתשובה , ולמדה חומש ופרקי אבות ואת ההלכות שצריכה,
והיא עם יראת שמיים וטהרה,
כי הזוהר מסוכן אם מישהו שלא מוכן לזה , קורא בזה
עם זאת, לעומת חסידות שזה קבלה עם לבושים,כנגד זה,
קבלה של ממש בלי לבושים(כמו עץ חיים) וסתרי תורה ורזי דרזין וספרי קדמונים(וקבלה מעשית),
לא מלמדים נשים (בנוסף שגם רוב הגברים לא לומדים את זה),
כלומר עץ החיים ושער הכוונות ושער רוח הקודש…, עוסקים בייחודים שם שמות קודש ספירות ופרצופים ותיקונים בעולמות רוחניים וזה משהו שפחות אחריות של ה נשים,
אם זה למשל כי התפילות של המקובלים , כל תפילה (שחרית מנחה ערבית…) מינימום שעה-שעה וחצי לוקחת(לעומת 20 דקות מישהו רגיל) , ואפילו יכולה לקחת 4-5 שעות לתפילה,
אז לא תוכל לסדר כלום מבחינת הבית והבעל והילדים, כי זה תפקיד יותר חשוב, איזה ילדים ייצאו כשיגדלו,(מה שנאמר, תנו לה מפרי ידיה[ילדיה] ויהללו בה שערים[שערי שמיים בגן עדן] מעשיה),
בנוסף גם תיקוני חצות זה פחות לנשים , ממה ששמעתי, למרות שאם קוראות בעצמם,לא מוחים כי יכול להיות שכן יש לה שכר(אבל צריכות להיות בקיאות בהלכות של תיקון חצות קודם)
(גם השכר זה על התהילים שמה בעיקר ולא על התיקון , כי התיקון הוא על משהו שהגבר פגם בו ולא הנשים, בעניין חטא המרגלים, שעושים תיקון לשכינה),
לגבי שער הגלגולים, חלוקים לגבי זה עם זה קבלה , או רובד חסידות , כלומר אם גם נשים מסויימות יכולות ללמוד,
מהבחינה שזה מצווה ודבר גדול, שאדם יידע, מהפסוק, איפה היית ביסדי ארץ, כלומר כל אדם ואדם חייב לדעת מה השורש נשמה שלו(ספירה ועולם) ומאיזה חלק מנשמת אדם ראשון הוא, ומה היא באה למשל לתקן בגלגול הזה,
כל אדם חייב לדעת את התיקונים שהוא צריך לעשות ולהכיר את עצמו,
אז מהבחינה הזאת ללמוד שער הגלגולים כדי שתלמד מה לתקן בעצמה כלומר כחסידות ולא לימוד לעומק ,זה אפשרי עם רב כנראה שידע לפתוח את זה, אבל גלגולים בשביל דברים אחרים ללמוד כמו תיקון נשמות עולם התהו ולימוד על עולמות הקליפות וכאלה , אין בזה עסק כל כך לנשים, בכללי לרוב הדור אין עסק בזה, אף אחד פה לא יצום 40 יום כדי להלביש נשמה בלבוש תורה, זה לא פשוט
בנוסף יש מצבים מאוד מיוחדים שאישה כן יכולה להשלים מניין, או השכבה וכל זה בבית קברות,
וזה רק אם אותה אישה , מבחינה רוחנית היא עלתה מעל כתר של מלכות(עולם עשיה) , כידוע הנפש/מלכות היא נקבית,
כלומר רצון לקבל , ורוח(ז"א/תפארת) ומעלה הם זכריים,כלומר רצון להשפיע,
כלומר אישה שעלתה מעל דרגת כתר , זה משהו נדיר מאוד, צריכה להיות צדקת מאוד מאוד גדולה שכבר מרגישה שלא רק הבית שלה זה המשפחה שלה , אלא כלל ישראל זה המשפחה שלה, כלומר מרגישה אחדות של הכל במציאות כבר,
מה שאני מתכוון , אני לא מדבר על שורש נשמה , יכול להיות שהשורש שלה גם מעולם הבריאה, השאלה אם השיגה חלק של רוח דקדושה, או עוד לא סיימה בתיקון הנפש,
(כמובן שנשים באות יותר מתוקנות מגברים וגם יש להם בינה יתרה, אבל גם לנשים יש דברים לתקן מעבר ללהיות עזר כנגדו)
בדור הזה אין הרבה דוגמאות לזה , אבל אומרים שאישה שהיא בדרגה כזאת שהיא כבר לא נחשבת אישה מבחינה רוחנית, יכולה, אבל מאוד נדיר,
אולי הרבנית לאה קוק , או הרבנית קנייבסקי,
למרות שאני גם לא בטוח איך לבדוק את זה, כי זה משהו רוחני לחלוטין ולא מוגדר בגשמיות
תחכום זה לא חכמה, מה שהתכוונו בערמומיות , זה תחכום לצורך גשמי, ולא בשביל תורה לשם שמיים,
כדי מתוך הסוגיות לחפש ריבים עם הבעל סתם מחלוקות
בנוסף לגבי מה שאמרת שאישה חכמה לא תעשה שטויות,
צריך להבדיל, יש חכמה עיונית ויש חכמת חיים,
עכשיו אני מכיר הרבה אנשים עם תארים והכל חכמים מאד , אבל כשזה מגיע לחכמת חיים
הם נופלים בהרבה שטויות שילדים היו שמים לב לזה לפעמים,
לפעמים גם החכמה שלהם זה מה שמעוור אותם מחכמה אמיתית,
מה שאני בא להגיד זה , שיש חכמה ויש חכמה , ואם היא קראה כמה דברים ונהייתה חכמה ,
זה לא אומר שהיא לא תעשה יותר טעויות בחיים שלה
רוב רובם אמרנו שכבר לא ידעו בזמנם א-ב , ולכן גם אמרו את זה ,
אבל אמרו את זה על נערות שעסוקות באיפור ועניינים גשמיים , ולא על נשים מבוגרות עם יישוב הדעת
כמו שאמרנו , לעשות את זה מתוך פמיניזם , זה פסול ,
כי בתלמוד תורה , אין עניין של עליונות אחד על השני,
כל התפילה והתלמוד תורה , אמור להביא אחדות בעולם , לא עוד פירוד,
לכן לגבור אחד על השני זה לא הדרך , אלא להיות ביחד , כי ברוחני , מעל עולם הפירוד, הכל באחדות גמורה,
רק אנחנו לא תופסים את זה , אז הכל נראה לנו נפרד מאיתנו
לגבי מה שאמר השואל , אישה …וכל זה,
אין אדם מפגר כלל, כמו שהבורא לא עושה טעויות כלל, והכל מדוייק לתכלית הטוב,
כלומר, יכול להיות שבמונחים של IQ או ידיעות כלליות שלומדים , הוא לא מבין כלום,
אבל היכולת השכלית של אותו אדם , לא נופלת בהרבה כלל , אלא פשוט רוב הידע של אותו אדם ,
יהיה בנושא אחר יותר מורחב, כי שמה כל החיים שלו, כלומר זה הנושא שמעניין אותו בחיים ויש לו תשוקה ומרתק אותו,
למשל תשאל בחורה צעירה , על איזה דיפרנציאל ואינטגרל של משהו ,כנראה שהיא תחשוב שבאת מהחלל,
אבל יש בנות שתשאל אותם על בושם chanel או dior או כל מיני דברים שקשורים לאופנה, אתה תראה שלמרות
שחסר לה ידע מתמטי, היא תגיד לך תשובה על זה שבחיים לא חשבת איזה דברים יש בנושא הזה , כל ההיסטוריה שלהם,
וכל המוצרים וכל מה שיש לדעת על זה יודעת, פשוט כי זה מה שמעניין אותה ולא מתמטיקה והיסטוריה כללית,
או תשאל בודיבילדר שעסוק כל היום בחיצוניות, על מכניקת הקוואנטים , הוא יחשוב שאתה מדבר איתו סינית, אבל תשאל אותו על כל מיני תרגילים שמה ואיך לעשות וכל מיני תזונה וזה,
אתה תראה שיש לו פתאום המון ידע, למרות שחיצונית זה לא נראה ככה,
אבל יכולת שכלית אותה יכולת, עכשיו אוטיסטים שהם סוואנטים, אותה יכולת פשוט מתחלקת שרוב היכולות החברתיות וכלל פונקציות המוח לוקות בחסר,
באופן שפונקציה אחת במוח תיהיה יוצאת מן הכלל, ואתה רואה אותם פותרים לך שורש ריבועי של כל מספר בשניה וחישובי תאריכים של עוד 200 שנה בשניה,
ומספר 555 אחרי נקודה של פאי מחשבים לך בשניה,כלומר יכולת דומה רק האיזונים והנושאים שונים,
ככה שאף אדם לא באמת טיפש, ואדם שאומר למישהו טיפש , זה אומר רק על עצמו שהוא ככה, כי פשוט הוא עוד לא מצא באותו אדם , נקודת חכמה שאפשר ללמוד ממנה משהו,
כי האמת שאפשר ללמוד מכל אדם איזה משהו ולא רק מאדם , מכל דבר במציאות הזאת אפשר ללמוד משהו, וזה אך ורק בתנאי שאנחנו לא חושבים כבר שאנחנו יודעים הכל
ואנחנו פה
להגשים את עצמנו
אבל לא רק ברובד הגשמי
אלא גם ברוחני וכל מה שמעבר
כל הרבדים כולם
עד שמתכללים באין סוף בתכלית האיחוד
כי הבורא לא חושב במונחים של הגבלות אלא במונחים שכל מחשבה היא כפוטנציאל של שפע אין סופי ונצחי שהמרחק שלו מלהתגשם זה פחות משבריר שניה בכל מקום במרחב,
ולכן אני אומר שאנחנו צריכים להפסיק להגביל את התודעה שלנו לכאלה צמצומים ולחשוב בגדול,
מה באמת יעשה טוב בעולם
גם לא אמרנו שיש לאישה בעיה ללמוד ולהשכיל אלא אמרנו שהסיבה שמתוכה היא עושה את זה זה חשוב
שלא יבוא מצד הס"א