זאת בעצם ההקדמה לכל הקבלה כולה מפי אליהו הנביא במערת רשב"י, מתוך הקדמות תיקוני הזוהר:
[מומלץ לקרוא קודם בארמית ואחרי זה לקרוא את הפירושים על זה]
פה יש את פירוש המילים : [פתח-אליהו.PDF]
פָּתַח אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא זָכוּר לְטוֹב וְאָמַר:
[פתיחה/הקדמה לחכמה,מתוך הקדמות תיקוני הזוהר ,מפי אליהו הנביא זכור לטוב, לטוב הכוונה שזה שבח שהוא מלאך הברית,ועלה כולו טוב לשמיים ללא ייצר הרע ,לכן זכור לטוב, ואמר אלו הדברים במערת רשב"י]
רִבּון עָלְמִין דְּאַנְתְּ הוּא חָד וְלָא בְּחֻשְׁבָּן, אַנְתְּ הוּא עִלָּאָה עַל כָּל עִלָּאִין סְתִימָא עַל כָּל סְתִימִין, לֵית מַחֲשָׁבָה תְּפִיסָא בָּךְ כְּלָל;
[ריבון/אדון העולמים אתה הוא אחד/באחדות גמורה, ולא שייך בך חשבון/ריבוי/פירוד ואתה לא בתחשיב של 10 הספירות אלא האין סוף ברוך הוא , נשגב מהם ובלתי מוגבל ומופשט מכמות, ואתה הוא עליון על כל העליונים – ג ראשונות: כתר חכמה בינה , וגם עולמות אין קץ של עולם א"ק מעל אצילות , הבורא עליון מהם , ונסתר מכל הנסתרים , ואין למחשבה תפיסה ואחיזה בך כלל ויכולת להשיג את מהותך שאפילו מלאכים לא יכולים להשיג ולכן שואלים: אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ לְהַעֲרִיצוֹ]
אַנְתְּ הוּא דְּאַפַּקְתְּ עֶשֶׂר תִּקּוּנִין וְקָרֵינָן לוֹן עֶשֶׂר סְפִירָן, לְאַנְהָגָא בְהוֹן עָלְמִין סְתִימִין דְּלָא אִתְגַּלְיָן וְעָלְמִין דְּאִתְגַּלְיָן, וּבְהוֹן אִתְכַּסִּיאַת מִבְּנֵי נָשָׁא.
[אתה שהאצלת 10 תיקונים/לבושים בעת הבריאה, וקראת למידות שבהם נברא העולם, 10 ספירות, לשון ספירים אורות המתנוצצים מאור האין סוף שהוא המקור שלהם, הם 10 המאמרות של בראשית, להנהיג באמצעותם , עולמות מכוסים ונסתרים שלא מתגלים לעין, אצילות בריאה יצירה עשיה, ועולמות גלויים,עולם הגשמי הזה, ועל ידי 10 הספירות שהם לבושים לך, אתה מסתתר/מתכסה מבני האדם, כדי שיהיה בחירה חופשית , אבל הכיסויים לא משנים את עצמותך אלא אצל מי שחווה , חווה אותך בתודעה דרך אותו כיסוי]
וְאַנְתְּ הוּא דְקָשִׁיר לוֹן וּמְיַחֵד לוֹן. וּבְגִין דְּאַנְתְּ מִלְּגָאו כָּל מָאן דְּאַפְרִישׁ חַד מִן חַבְרֵיהּ מֵאִלֵּין עֶשֶׂר אִתְחַשִׁיב לֵיהּ כְּאִלּוּ אַפְרִישׁ בָּךְ.
[ואתה הוא שקושר את הספירות באור מקיף, ומייחד אותם באור פנימי , וכל מי שמפריד או פוגם בספירה אחת מחברתה על ידי מעשיו , כלומר גרם לקיצוץ בנטיעות האילן ,זה אסור להפריד הפרי מן העץ, את השכינה מהקב"ה, או אם פוגם באלו 10 ספירות, נחשב לו כאילו הפריד ופגם בכבודך ,כי אור האין סוף הוא אין סופי ומתפשט בשווה בין הספירות ולא שייך חלוקה בהם כי האור שבכל ספירה , אותו אור, ורק הספירה היא לבוש שונה לאותו אור אבל האור לא משתנה ביניהם, בדומה לאור השמש שמאיר מהחלון, שיש בו וילון , הוילון לא משנה את האור עצמו אלא מצמצם אותו למידה הנצרכת כדי לא לסנוור]
וְאִלֵּין עֶשֶׂר סְפִירָן אִנּוּן אַזְלִין כְּסִדְרָן חַד אָרִיךְ וְחָד קָצֵר וְחַד בֵּינונִי.
[ואלו 10 הספירות,הם מסודרות לפי הסדר הזה, אחד ארוך אפיים,זה מידת החסד
כנגד קו הנהגה חכמה-חסד-נצח, אחד קצר רוח וזה מידת הגבורה כנגד קו הנהגה בינה-גבורה-הוד, ואחד בינוני/ממוצע ביניהם והוא מידת הרחמים/תפארת שכלולה משניהם, כנגד קו הנהגה דעת-תפארת-יסוד]
וְאַנְתְּ הוּא דְּאַנְהִיג לוֹן. וְלֵית מָאן דְּאַנְהִיג לָךְ לָא לְעֵילָּא וְלָא לְתַתָּא וְלָא מִכָּל סִטְרָא.
[ואתה הוא שמנהיג אותם, שהרי הספירות לא פועלות מכח עצמם , ואין מי שינהיג אותך או יגיד לך מה לעשות, לא למעלה ברוחניות ולא מלמטה מן העפר ולא משום צד , חסד או דין , כי הבורא ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין]
לְבוּשִׁין תַּקַּנְתְּ לוֹן דְּמִנַּיְהוּ פַרְחִין נִשְׁמָתִין לִבְנֵי נָשָׁא. וְכַמָּה גוּפִין תַּקַּנְתְּ לוֹן דְּאִתְקְרִיאוּ גוּפָא לְגַבֵּי לְבוּשִׁין דִּמְכַסְיָן עֲלֵיהוֹן וְאִתְקְרִיאוּ בְּתִקּוּנָא דָא.
[לבושים רוחניים עשית/התקנת ל10 ספירות דאצילות , שהם 10 ספירות של עולם הבריאה, שממחצב הנשמות שהוא עולם הבריאה , באים נשמות לבני האדם , וכמה כלים רוחניים עשית לספירות דאצילות שהם עולמות בריאה יצירה עשיה, מבחינת כלי פנימי אמצעי חיצון, שהם נפש רוח נשמה , והם נקראים גוף יחסית לערך הספירות אליך שהם הלבושים שלך, והכלים האלו הם לבושים לספירות , המידות שבהם אתה מנהיג את העולם, ואותם הלבושים של הספירות, אותם כלים לאורות הרוחניים מהספירות: הנפש רוח נשמה , וכלים מן המלאכים: שרפים חיות הקודש ואופנים, שמכסים ומסתירים את הנהגתך דרך הספירות ופעולתם בעולם, כדי שיהיה לאדם בחירה חופשית ושכר, אז אותם 10 ספירות נקראו וממופים בגוף לפי הסדר הזה, כי מבשרי אחזה אלו"ה]
חֶסֶד דְּרוֹעָא יְמִינָא. גְּבוּרָה דְרוֹעָא שְׂמָאלָא. תִּפְאֶרֶת גּוּפָא. נֶצַח וְהוֹד תְּרֵין שׁוֹקִין.
יְסוֹד סִיּוּמָא דְּגוּפָא אוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ. מַלְכוּת פֶּה תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה קָרֵינָן לָהּ.
[חסד ממופה כנגד זרוע ימין, גבורה כנגד זרוע שמאל, תפארת כנגד הגוף, נצח והוד כנגד 2 השוקיים נצח שוק ימין , הוד שוק שמאל, יסוד כנגד מקום סיום הגוף אות ברית קודש, מלכות מכונה פה , משום שהיא כנגד תורה שבעל פה , קוראים אותה , כי כל המוחין של הנבראים התחתונים מתגלים על ידה על ידי התעוררות הרצון, לעומת המוחין הקבועים שנקראים תורה שבכתב , מבלי צורך עליית רצון לשפע תודעתי כלשהו]
חָכְמָה מוֹחָא אִיהִי מַחֲשָׁבָה מִלְּגָאו. בִּינָה לִבָּא וּבָהּ הַלֵּב מֵבִין. וְעַל אִלֵּין תְּרֵין כְּתִיב הַנִּ֨סְתָּרֹ֔ת לַיהֹוָ֖ה אֱלֹהֵ֑ינוּ.
[ספירת חכמה היא כנגד המח, והיא המחשבה הפנימית, שורש המחשבה , ספירת הבינה , נקראת לב, משום שבה הלב מבין, כי ההבנה תלוי בלב, האם לב בשר או לב אבן, והאם הלב באמונה פנימית בבורא, ועל 2 אלה, חכמה ובינה כתוב, הפעולות הנסתרות שבמח והלב, נגלות לה' אלוקינו, ולא נגלות לעין שלנו , שאת שאר מידותיו מתגלות בעולם באופן שניתן להבחין גם גשמית, החכמה והבינה שלו נסתרות מאיתנו בעת שפועלות בעולם, כי החכמה מאין תמצא ואיזה מקום בינה]
כֶּתֶר עֶלְיון אִיהוּ כֶּתֶר מַלְכוּת. וְעָלֵיהּ אִתְמַר מַגִּ֤יד מֵֽרֵאשִׁית֙ אַחֲרִ֔ית. וְאִיהוּ קַרְקַפְתָּא דִתְפִלֵּי.
[ספירת הכתר עליון של אצילות , הוא כמו כתר של מלכות, כי כל כתר של פרצוף תחתון הוא מלכות של פרצוף עליון, והוא מגיד, כלומר מחבר בין , מראשית, זה עולם אצילות מעולמות אבי"ע , אל אחרית , זה תחתית עולם א"ק שמעל אצילות, והוא כמו הקרקפת שעליה מניחים תפילין של ראש, בחינת קוצו של יו"ד , שמחבר אותנו אליו בדבקות, וכתר זה בחינת אור מקיף , אור היחידה]
מִלְּגָאו אִיהוּ אוֹת יו"ד אוֹת הֵ"א אוֹת וָא"ו וְאוֹת הֵ"א דְּאִיהוּ אֹרַח אֲצִילוּת. אִיהוּ שַׁקְיוּ דְּאִילָנָא בִּדְרוֹעוֹי וְעַנְפּוֹי. כְּמַיָּא דְאַשְׁקֵי לְאִילָנָא וְאִתְרַבֵּי בְּהַהוּא שַׁקְיוּ:
[פנימי ל10 ספירות דאצילות, הוא שם שיוצא בגימטריה , מ"ה/אד"ם דאצילות, והוא מורכב ממילוי השם:
יו"ד-ה"א-וא"ו-ה"א, שנקרא שם מ"ה,אור פנימי שמאיר באצילות, לעומת שם גימטריה ב"ן , שמאיר בעולמות הפירוד – בי"ע , אותו שם מ"ה ,ההארה שלו מחברת כמו אריחים, את 10 ספירות דאצילות באחדות, והוא משקה את האילן העליון פרצוף ז"א דאצילות ,בשפע אל תוך זרועותיו , חסד וגבורה , ומשקה אותו בענפיו, נצח והוד , כמו מים שמשקים לעץ שגדל באותה ההשקיה, ועל ידי זאת ההשקיה מנהיג את פעולת הספירות ]
רִבּוֹן עָלְמִין אַנְתְּ הוּא עִלַּת הָעִלּוֹת וְסִבַּת הַסִּבּוֹת דְאַשְׁקֵי לְאִילָנָא בְּהַהוּא נְבִיעוּ. וְהַהוּא נְבִיעוּ אִיהוּ כְּנִשְׁמְתָא לְגוּפָא דְּאִיהוּ חַיִּים לְגוּפָא.
[אדון העולמות , אתה הוא עילת העילות, יוצר היצורים, וסיבת הסיבות , ומסובב המסובבים, אתה המשקה לאילן ה10 ספירות באותו מעיין שהוא הארת שם מ"ה , ואותו מעיין של שפע, הוא כנשמה שמאירה לכלי ה10 ספירות והוא מחייה ונותן חיות בתוך כלי ה10 ספירות]
וּבָךְ לֵית דִּמְיוֹן וְלֵית דִּיּוּקְנָא דְּגוּפָא מִכָּל מַה דִלְגָאו וּלְבַר. וּבָרָאתָ שְׁמַיָּא וְאַרְעָא. וְאַפַּקְתְּ מִנְּהוֹן שִׁמְשָׁא וְסִיהֲרָא וְכוֹכְבַיָּא וּמַזָּלֵי.
[ואין בך שום דמיון , מכיוון שאתה אין סופי ומופשט מגשמיות, ואין לך לא דיוקן/ציור ולא גוף מוגשם, מכל הבחינות החיצוניות והפנימיות , ואתה בראת שמים וארץ , פרצוף ז"א ונוקבא דאצילות, ושמים וארץ גשמיים, והפקת/הוצאת מהם שמש ולבנה, כוכבים ו12 המזלות]
וּבְאַרְעָא אִילָנִין וּדְשָׁאִין וְגִנְּתָא דְעֵדֶן וְעִשְׂבִּין וְחֵיוָן וְעוֹפִין וְנוּנִין וּבְעִירִין וּבְנֵי נָשָׁא. לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא בְּהוֹן עִלָּאִין וְאֵיךְ יִתְנַהֲגוּן בְּהוֹן עִלָּאִין וְתַתָּאִין.
[ובארץ הגשמית בראת עצים ועשבי מאכל, וגן עדן הארץ בעשיה – וגם גן עדן עליון בעולם הבריאה מן הארץ היא השכינה שנקראת ארץ, ועשבים שוטים-לא אכילים בראת בארץ הגשמית, וחיות-בנוסף לבעלי חיים גשמיים גם הכוונה לחיות הקודש בעולם יצירה , ועופות-גם מלאכים הם נקראים עופות, ובראת דגים בים ובני אדם בארץ, כדי שנוודע על ידם, בכוחות והנהגה עליונים מאיתנו, ונוודע איך יונהגו על ידי הספירות עליונים מלאכים ונשמות , ותחתונים, בני אדם , בבחינת שאו מרום עיניכם]
וְאֵיךְ אִשְׁתְּמוֹדְעָן מֵעִלָּאֵי וְתַתָּאֵי וְלֵית דְּיָדַע בָּךְ כְּלָל. וּבַר מִנָּךְ לֵית יִחוּדָא בְּעִלָּאֵי וְתַתָּאֵי. וְאַנְתְּ אִשְׁתְּמוֹדָע אָדוֹן עַל כּלָּא.
[ונבין מהבריאה, להוודע לגדולתו לעומת העולמות העליונים והתחתונים, ואין מי שישיג בך ידיעה כלל,במהותו אלא נוכל להבחין בפעולותיו בעולם אבל לא במהותו, ובלעדי האור אין סוף הבא ממך שמחיה את העולמות והנבראים , אין ייחוד/אחדות לא בעליונים ולא בנבראים התחתונים, ואתה נודעת כאדון פנימי על כל הנבראים העליונים והתחתונים, ולכן ממעשיך הכרנוך]
וְכָל סְפִירָן כָּל חַד אִית לֵיהּ שֵׁם יְדִיעַ. וּבְהוֹן אִתְקְרִיאוּ מַלְאָכַיָּא. וְאַנְתְּ לֵית לָךְ שֵׁם יְדִיעַ דְּאַנְתְּ הוּא מְמַלֵּא כָּל שְׁמָהָן וְאַנְתְּ הוּא שְׁלִימוּ דְּכֻלְהוּ.
[וכל 10 הספירות, כל אחת מהם יש לה שם/כינוי פרטי ידוע , ובהם נקראו המלאכים , ואתה אין לך שם/כינוי ידוע , כי אין שייך לכנותו בשום שם , כי שם זה כלי סופי , והבורא אין סופי ובלתי בעל תכלית אין כלי שיכול להכיל את האין סופיות שלו, הוא מעל הכינויים, והוא זה שממלא את אותם השמות והכינויים הרוחניים והמלאכים הם הכלים לאור אין סוף, שמתמלאים באור פנימי ושפע רוחני מהבורא שמחיה אותם ,ואתה הוא שלמות הכל, אין בך חיסרון או צורך כלל , אלא מלא בשפע אין סופי נצחי, שמשלים את פעולתם של 10 הספירות באור מקיף להנהיג את העולם במידות שבראת]
וְכַד אַנְתְּ תִּסְתַּלָּק מִנְּהוֹן. אִשְׁתְּאָרוּ כֻּלְּהוּ שְׁמָהָן כְּגוּפָא בְלָא נִשְׁמָתָא.
[ואם אתה תסתלק מהם, ותפסיק מן ה10 ספירות את השפע והחיות שלהם, אז הם יישארו כמו גוף ללא נשמה , כלי ריק בלי אור, שאין להם חיות מעצמם וגם לא לנו , אלא הכל מן הבורא כל רגע ורגע שיש לנו]
אַנְתְּ חַכִּים וְלָאו בְּחָכְמָה יְדִיעָא. אַנְתְּ הוּא מֵבִין וְלָאו מִבִּינָה יְדִיעָא.
[אתה חכם ולא מכח ספירת החכמה שבראת , אלא אתה שורש החכמה כולה, ואתה מבין ולא מכח ספירת הבינה שבראת באה ידיעתך]
לֵית לָךְ אֲתָר יְדִיעָא. אֶלָּא לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא תֻּקְפָךְ וְחֵילָךְ לִבְנֵי נָשָׁא. וּלְאַחְזָאָה לוֹן אֵיךְ אִתְנְהִיג עָלְמָא בְדִינָא וּבְרַחֲמֵי דְאִינוּן צֶדֶק וּמִשְׁפָּט כְּפוּם עוֹבָדֵיהוֹן דִּבְנֵי נָשָׁא.
[אין לך מקום ידוע, מכיוון שאצילות מופשטת ממרחב וזמן גשמיים,ומקום זה גבול והבורא אין סופי, ומכיוון שאתה מקומו של עולם ומכיל את הבריאה כולה בתוכך, ולכן עליון מכל המקומות כי אתה מקום כל המקומות שאין מקום ריק מהנהגתך , ולכן יש הסתרה ממקומך בתודעה שלנו כדי, להודיע לנו כוחך והתקיפות וגבורתך לבני האדם, כדי להראות להם איך מונהג העולם-לשון העלם, על ידי מידות דין ורחמים , כדי שמההבחנה הזאת נתחבר למידות הבורא על ידי ההתבוננות הזאת, ודין ורחמים נקראים צדק-מלכות ומשפט-ז"א ,השכינה וה קב"ה , והכל לפי מעשי בני האדם, כי בני ישראל קרויים אדם, עליהם נאמר: וּרְד֞וּ בִּדְגַ֤ת הַיָּם֙ (לחבר את השכינה והקב"ה על ידי מעשיהם הטובים) וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם-(המלאכים שנבראים מאותם מעשים טובים)]
דִּין אִיהוּ גְבוּרָה. מִשְׁפָּט עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא. צֶדֶק מַלְכוּתָא קַדִּישָׁא מאֹזְנֵי צֶדֶק תְּרֵין סַמְכֵי קְשׁוט. הִין צֶדֶק אוֹת בְּרִית.
[דין הוא ספירת הגבורה , ושורש המשפט הוא עמוד אמצעי – תפארת עמוד האמצע/ממוצע , ושורש הצדק הוא ספירת המלכות הקדושה , מאזני צדק הם נצח והוד , שנים סומכי האמת, ואמת הוא צדק הוא ספירת היסוד אות ברית]
כּלָּא לְאַחְזָאָה אֵיךְ אִתְנְהִיג עָלְמָא. אֲבָל לָאו דְּאִית לָךְ צֶדֶק יְדִיעָא דְּאִיהוּ דִין. וְלָאו מִשְׁפָּט יְדִיעָא דְאִיהוּ רַחֲמֵי. וְלָאו מִכָּל אִלֵּין מִדּוֹת כְּלָל.
[כל זה נברא , כדי שנחזה איך מונהג העולם על ידי הבורא שמנהיג הכל , אבל לא שיש לך בעצמותך כינוי הצדק שהוא דין , כי כינוי זה כלי והבורא מאיר באור הממלא את הכלים, לכן לא שייך בבורא מידות/שמות , כי הוא אין סופי ולמידה יש סוף ,אלא הוא ברא את המידות כמו שברא אותנו, והם כלים להנהגת הבריאה כדי שעל ידי זה נחזה איך בחכמה שבה הוא מנהיג את עולמו, ולכן גם משפט לא שייך להגיד בו שהוא כינוי לרחמים , כי הבורא מעל דין ורחמים , הוא חסד עליון ואין סופי שמעל החסד , ואפילו חסד לא שייך להגיד בו, מרוב שהוא מופשט והוא באחדות גמורה של הכל ועליון על הספירות ,ולכן אי אפשר לכנותו באף אחת מכל אלו המידות כלל , וכך שיבח אליהו הנביא זכור לטוב , את בורא העולמים]
קוּם רִבִּי שִׁמְעוֹן וְיִתְחַדְּשׁוּן מִלִּין עַל יְדָךְ. דְהָא רְשׁוּתָא אִית לָךְ לְגַלָּאָה רָזִין טְמִירִין עַל יְדָךְ מַה דְלָא אִתְיְהִיב רְשׁוּ לְגַלָּאָה לְשׁוּם בַּר נָשׁ עַד כְּעָן.
[אליהו הנביא אומר לרשב"י: קום בתודעה – כלומר עלה כמו בחינת עליית נשמה , כי מקודם אליהו דיבר ,ועכשיו תורו של רשב"י לדבר,ואומר לו: הורד חידושי מילים של תורה על ידך , שהרי ניתנה לך רשות לגלות סודות נשגבים על ידך , רשות זאת לא ניתנה לגלותם לאף אדם עד הרגע והמעמד הזה , בר-נש הכוונה בעל שחכה]
קָם רִבִּי שִׁמְעון פָּתַח וְאָמַר: לְךָ֣ יְ֠הֹוָ֠ה הַגְּדֻלָּ֨ה וְהַגְּבוּרָ֤ה וְהַתִּפְאֶ֙רֶת֙ וְהַנֵּ֣צַח וְהַה֔וֹד כִּי־כֹ֖ל בַּשָּׁמַ֣יִם וּבָאָ֑רֶץ לְךָ֤ יְהֹוָה֙ הַמַּמְלָכָ֔ה וְהַמִּתְנַשֵּׂ֖א לְכֹ֥ל לְרֹֽאשׁ.
[לך נוצרו 10 ספירות להנהיג בהם את העולם, גדולה זה מידת החסד , כי כל בשמים ובארץ , הכוונה כל זה כינוי ליסוד אות ברית קודש, שהיסוד מחבר בין שמים וארץ , בין הקב"ה לשכינה ]
עִלָּאִין שְׁמָעוּ אִנּוּן דְּמִיכִין דְּחֶבְרוֹן וְרַעְיָא מְהֵימְנָא אִתְּעָרוּ מִשְּׁנַתְכוֹן. הָקִ֨יצוּ וְרַנְּנ֜וּ שֹׁכְנֵ֣י עָפָ֗ר.
[מלאכים עליונים שסביב למעמד הקדוש הזה שרשב"י מדבר בו , ועליונים גם הכוונה חסד גבורה תפארת , שהם כנגד 3 האבות, אברהם יצחק ויעקב , הם ישני חברון – במערת המכפלה , האבות ורועי/הרועה הנאמן , שבכל ביתי נאמן הוא, הרי זה משה רבנו , רועה צאן הנשמות של ישראל אל גילוי הבורא בעולם-מתוך העלם, ובעל הקנה רשם דברים בזה עוד… על נושא משה והאבות]
אִלֵּין אִנּוּן צַדִּיקַיָּא דְּאִנּוּן מִסִּטְרָא דְהַהוּא דְּאִתְמַר בָּהּ אֲנִ֥י יְשֵׁנָ֖ה וְלִבִּ֣י עֵ֑ר. וְלָאו אִנּוּן מֵתִים.
[אלו הם צדיקים מצד השכינה שעליה נאמר, אני ישנה – בגלל הגלות , ולבי ער, ולכן מכיוון שהם צדיקים הם לא קרויים מתים אלא חיים, ומכיוון שהיא ישנה בגלות גם הם בבחינת שינה]
וּבְגִין דָּא אִתְמַר בְהוֹן הָקִ֨יצוּ וְרַנְּנ֜וּ שֹׁכְנֵ֣י עָפָ֗ר.
[ולכן מכיוון שהם יושנים נאמר בצדיקים אלו , הקיצו ורננו]
רַעְיָא מְהֵימְנָא אַנְתְּ וַאֲבָהָן הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ לְאִתְּעָרוּתָא דִּשְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי יְשֵׁנָה בְגָלוּתָא. דְּעַד כְּעַן צַדִּיקַיָּא כֻּלְּהוּ דְמִיכִין וְשִׁנְתָּא בְחורֵיהוֹן.
[רועי הנאמר אתה ואבותיך, הקיצו להתעוררות והתגלות השכינה, שהיא ישנה בגלות, בחינת על משכבי בלילות , כי עד אז , הצדיקים כולם ישנים והשינה בחורי עיניהם]
מִיָּד יָהִיבַת שְׁכִינְתָּא תְּלַת קָלִין לְגַבֵּי רַעְיָא מְהֵימְנָא וְיִימָא לֵיהּ: קוּם רַעְיָא מְהֵימְנָא, דְהָא עֲלָךְ אִתְמַר ק֣וֹל דּוֹדִ֣י דוֹפֵ֗ק לְגַבָּאי בְּאַרְבָּע אַתְוָן דִּילֵיהּ.
[ברגע הגאולה-הגילוי הבורא בעולמו, השכינה אומרת לנשמת משה רבינו 3 קולות, קום רועי הנאמן, שהרי עליך נאמר , קול דודי דופק, אליי ב4 אותיות שם יהו"ה ]
וְיִימָא בְהוֹן פִּתְחִי־לִ֞י אֲחֹתִ֤י רַעְיָתִי֙ יוֹנָתִ֣י תַמָּתִ֔י. דְהָא תַּם עֲוֹנֵךְ בַּת צִיּוֹן לא יוֹסִיף לְהַגְלוֹתֵךְ.
[וב4 אותיות שם יהו"ה , נאמרה פסוק: פתחי לי…,
אחותי כנגד י של יהו"ה שבאה להתחבר עם א של אדנ"י שם השכינה ,
רעיתי, כנגד ה' ראשונה של דודה , שבאה להתחבר עם ד' שלה,
יונתי, כנגד ו' , שבאה להתחבר עם נ' שלה,
תמתי-תאומתי , ה' אחרונה של יהו"ה , שבאה להתחבר עם י' שלה,
שהרי תם עונך בת ציון – כלומר העוונות שלנו שעשינו , שהם בחינת כתמי נידה-דין ,
ומי יודע אם עונך אולי הכוונה לעניין מיעוט הלבנה- לבנה כינוי לשכינה שנאמר בה יפה כלבנה,כי אחרי הגאולה נאמר: וְהָיָ֤ה אוֹר־הַלְּבָנָה֙ כְּא֣וֹר הַחַמָּ֔ה , בת ציון זה גם כינוי לשכינה הקדושה, אבל כנראה שהכוונה לעונות שלנו , כי רשום: אל תראוני שאני שחרחורת, אלא היא עצמה טהורה וקדושה , והשחרות היא בגלל הגלות ]
שֶׁרֹּאשִׁי֙ נִמְלָא־טָ֔ל. מַאי נִמְלָא־טָ֔ל? – אֶלָּא אָמַר קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אַנְתְּ חָשַׁבְתְּ דְּמִיּוֹמָא דְאִתְחָרַב בֵּי מַקְדְּשָׁא דְּעָאלְנָא בְּבֵיתָא דִילִי וְעָאלְנָא בְיִשּׁוּבָא, לָאו הֲכִי, דְּלָא עָאלְנָא כָּל זִמְנָא דְּאַנְתְּ בְּגָלוּתָא.
[מהו נמלא ט"ל? , שרשום בהם, כִּ֣י טַ֤ל אוֹרֹת֙ טַלֶּ֔ךָ וָאָ֖רֶץ רְפָאִ֥ים תַּפִּֽיל, כלומר ט"ל אורות הבורא, שמפילים את הס"א מאחיזת השכינה בגלות, שלא יהיה ארץ רפאים/חיצונים , אלא היא טהורה , בבחינת ומום אין בך שבשיר השירים, ולכן אמר הקב"ה , את חשבת שמיום שנחרב בית המקדש , שעליתי לביתי שלי, ועליתי לישובי? ירושלים של מעלה[חיבור פנימי בין חכמה ובינה דאצילות], לא כך , אלא שלא עליתי כל זמן שאת בגלות ]
הֲרֵי לָךְ סִימָנָא: שֶׁרֹּאשִׁי֙ נִמְלָא־טָ֔ל, הֵ"א שְׁכִינְתָא בְּגָלוּתָא.
שְׁלִימוּ דִילָהּ וְחַיִּים דִּילָהּ אִיהוּ טַל. וְדָא אִיהוּ אוֹת יו"ד, אוֹת הֵ"א, אוֹת וָא"ו וְאוֹת הֵ"א אִיהִי שְׁכִינְתָּא דְלָא מֵחֻשְׁבָּן ט"ל,
[והרי לך הסימן, שלא עזבתי אותך בגלות, ועכשיו מחלקים את שם מ"ה ל2 חלקים, חלק השפע מוחין וחלק הכלי שמקבל השפע ,חלק ט"ל של שם מ"ה של אורח אצילות , זה מה שנקרא ט"ל אורות, ועל זה נאמר שראשי נמלא ט"ל ,ו ה"א של שם מ"ה , הוא כנגד השכינה שכרגע בגלות, ולכן השלמות והחיות שלה באים הוא מהארת ט"ל אורות ,ושם ט"ל הוא: יו"ד-ה"א-וא"ו, אבל ה"א אחרונה של שם מ"ה הוא כנגד השכינה הקדושה , שהיא לא בחשבון הגימטריה של ט"ל]
אֶלָּא אוֹת יו"ד, אוֹת הֵ"א וְאוֹת וָא"ו דִּסְלִיקוּ אַתְוָן לְחֻשְׁבָּן טָ"ל.
דְּאִיהִי מַלְיָא לִשְׁכִינְתָּא מִנְּבִיעוּ דְּכָל מְקוֹרִין עִלָּאִין.
[אלא מה שכן בחשבון הגימטריה של ט"ל הם אותיות יו"ד כנגד חכמה דאצילות-אבא , שמשפיע ל ה"א כנגד בינה דאצילות-אמא עילאה, שמשפיעה ל וא"ו-זעיר אנפין דאצילות, ושלושתם ביחד עולים בגימטריה ט"ל,
וכשהשפע מגיע לז"א , דודה , הוא ממלא בשפע מאותיות יה"ו ,את השכינה שהיא ה' אחרונה, ממלא אותה מנביעות המקורות העליונים של פרצוף אריך אנפין]
מִיַּד קָם רַעְיָא מְהֵימְנָא וַאֲבָהָן קַדִּישִׁין עִמֵּיהּ.
עַד כָּאן רָזָא דְיִחוּדָא.
[מיד ברגע הגאולה-הגילוי, יקום רועי הנאמן-משה רבינו, והאבות הקדושים יחד איתו, כלומר שזכו לאורות הגדולים של גמר התיקון מבחינת ט"ל אורות , עד כאן סוד הייחוד של שם מ"ה, שמייחד קב"ה עם השכינה]
בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן:
[לעולם-לנצח /על כל אשר עשה לנו , אמן – אמ"ת ונכון , – ואמן – כן יהי רצון]
פה יש את פירוש המילים : [פתח-אליהו.PDF]
[בקרוב נביא ביאור הרמח"ל – ידיד נפש]…