ברכת כהנים – מדברי
הרב בן ציון מוצפי,
האר"י (שער הכוונות , פרי עץ חיים) ,
רעיא מהימנא, רשב"י
שושן סודות, ספר הקנה
כהן שמברך באותו הרגע של הברכה , ניהיה מלאך השם צבאות, רק באותו רגע עד הסיום , הוא לא הוא, אלא הוא מרכבה לשכינה,
והשכינה שורה שם ולכן עומדים לכבודה , והיא שורה עליו וממלאה את ידיו באור מקיף (ל"מ מקיפי דצלם),
והשכינה היא חסד והוא בחינת חסיד: וחסידיך יברכוכה,
והקב"ה ליד מסכים ואומר אמן לכל ברכה שהכהן מוציא, (תראו כמה זה חשוב, הקב"ה מבטיח , ואני אברכם , בנוסף אני=בינה , אֲנִי בִינָה לִי גְבוּרָה ,במשלי)
אז לא לוותר על הברכה מי שיכול לברך או מי שיכול לשמוע
כל העולמות מתברכים מזה והשכינה מתעטרת בכתרים (בדומה לתיקון שבועות) ,
ויש י"ג פעמים אות י כנגד י"ג מידות דרחמים נשלמים ומאירים מאותה ברכה על ידי זיווג עם ז"א(זעיר אנפין) שנקרא גם ישראל,
והברכות יורדות מראש העולמות עד סוף המדרגות(נקרא גם כנסת ישראל), ככה שאין אפילו יתוש בעולם שלא מתברך מזה
סוד אמור(להם) הוא ברמ"ח, כמנין מורא (שמיים) , שהיא השכינה המקפת ראשו של אדם,
בנוסף כדי שייברכו בכוונת הלב
חשוב בברכה שהוא יאהב את ישראל ושגם ישראל יאהבו אותו בברכה, הכהן המברך בעין טובה ברכתו מתקיימת,
ושהכהן לא יהיה מחלל שבת בפרהסיה ולא בועל נידה(כי השכינה בורחת) ונקי מעריות בכללי, ובלי טומאת מת או רצח, ולא שיכור מיין (יין בחינת דינים, ומביא רוח שטות),
ויעשה נטילת ידיים לפני(אחרת אסור: רשום, שאו ידיכם קדש וברכו) , ויהיה לפחות בן 20
(שהנשמה והמקיפים שלה נשלמו בהתפתחות וגם הזקן, מסוד, עד שיפוח היום ונסו הצללים=צלמים)
אסור להרים את הידיים מעל הראש(כלומר התפילין),
אז כהנים שהגיעו למנורה בבית המקדש ולא היו גבוהים , היה להם מדרגה כדי שידיים יהיו בגובה הראש ולפחות מעל הכתפיים ,
בנוסף כשהידיים למעלה, הימנית כנגד חכמה שבדעת, והשמאלית כנגד בינה שבדעת, , והם גם כנגד אבא ואמא עילאין,
והאצבעות כלפי מעלה כדי שהחיצונים לא ייגדעו את השפע(בניגוד למים אחרונים שהם כלפי מטה), ואותן האורות שיצאו מסופי אצבעות, יחזרו למעלה,
בנוסף יד ימין ממש טיפה מעל שמאל (למתק את הגבורות),
בנוסף אז יש שלוש צורות שבהם עושים נשיאת כפיים, הרגילה V כזה באמצע, או 10 אצבעות מופרדות בשווה,
(חשוב לא להסתכל על הידיים שלו שהוא מברך, לשמור על העיניים, כי פעם כשהשכינה לא גלתה והיו מברכים בלי טלית מקדימה , היו אנשים יכולים להיות עוורים מזה , עכשיו זה לזכר זה),
יש 10 אצבעות כנגד 10 הדיברות ו10 הספירות
בשעה שנשא ידיו, כשהיו ישראל צדיקים והיו ראויים לברכה, ידיו היו נשואות בנשיאות בלי כבדות כלל,
והורמו בשמחה וברצון, אז השכינה שורה עליהם, והן נשאו מעצמן, ואז היה הכהן יודע, שישראל ראויים לברכה, וברך אותם ברצון הלב.
וכשידיו היו כבדות, וביגיעה רבה התנשאו, ולא היה יכול להרימן אלא ביגיעה מרובה, אז היה יודע שהשכינה אינה שורה על ידיו, ושישראל אינם ראויים לברכה.
בכל אחת מ3 פסוקים של הברכה, יש פעמיים שם י"ה,
בנוסף יוצא מהברכות שם קודש יי"י כנגד צורת נשיאת הכפיים של הכהנים ו ייי גם כנגד ז"א: 3 קווים של הנהגה,זה חסד שממתיק דין ויוצא רחמים
אז פסוק ראשון כנגד ישראל ,
שני כנגד לוי ,
שלישי כנגד כהנים
רשי תיבות: כלי
והפסוקים הם גם כנגד תלת רישין עילאין(רדל"א [רישא דלא אתיידע], עתיקה קדישא,מוחא סתימאה ) ו3 ההויות כנגד 3 המוחין האלה
ושמו את שמי על בני ישראל , זה בחינת , וראו כל עמי הארץ (החיצונים) כי שם יהוה נקרא עליך ויראו ממך
בברכת כהנים , רמוזים
שיש 7 סוגים של עושר (לפי ספר יצירה ואבא של החיד"א) כנגד 7 ספירות ואותיות כפולות: בג"ד כפר"ת:
יברכך = חכמה לישראל
ישמרך = בנים לישראל
יאר = חיים/בריאות לישראל
יחנך = חן לישראל
ישא = עושר(הגנה מעבדות/יניקת הס"א) וממשלה(שליטה עצמית ולא של הס"א בנו) לישראל
(ישם)שלום = שלום לישראל , (גם מזכיר את ברכת שים שלום בתפילת 18 שבה מייחדים את כל העולמות)
זה חשוב לכוון גם הכהן וגם החזן וגם מי שמברכים אותו בסוגי העושר האלה בברכה
אם תזכרו משהו מכל זה , זה הכוונות של 7 סוגי עושר בברכת כהנים, חשוב מאוד
בנוסף :הויה ראשונה וישמרך כנגד מלכות , יאר פניו כנגד תפארת (ו אספקלריא המאירה) , ישא הויה כנגד גבורה (למתק אותה)
3 תיבות בפסוק הראשון כנגד 3 אבות: אברהם יצחק ויעקב , (בנוסף ט"ו אותיות כנגד 15 צדיקים)
5 תיבות בפסוק השני כנגד 5 חומשי תורה
7 תיבות בפסוק השלישי כנגד 7 רקיעים , (וקשור ל: הנה מטתו שלשלמה ששים גבורים סביב לה , שהיה חקוק סביב למטתו ששים אות של ברכת כהנים)
שלוש ברכות בירך הקב"ה את עולמו, ברכה ראשונה לדגים, שנייה לאדם, שלישית לשבת, וכנגדן כהנים מברכין את ישראל,
הכהנים במקדש היו אומרים את השם ככתבו, והוא השם הנהגה מ יו"ד ה"א וא"ו ה"א (ניקוד נכון היה יוצא מעצמו רק אם ישראל היו ראויים כלומר לא ידעו בעצמם), וזה הוא השם המפורש האמור בכל מקום. ובמדינה אומרים אותו בכינויו והוא אדנות , שאין מזכירין את השם ככתבו אלא במקדש בלבד
פירוש:
דַּבֵּ֤ר אֶֽל־אַהֲרֹן֙ וְאֶל־בָּנָ֣יו(לדורות) לֵאמֹ֔ר
כֹּ֥ה(על ידי השכינה , ובשם הקדוש) תְבָרְכ֖וּ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אָמ֖וֹר לָהֶֽם(מורא להם)׃
יְבָרֶכְךָ֥ (בשפע חכמה) ה' וְיִשְׁמְרֶֽךָ (ממזיקים/חיצונים, יקימך בתחיית המתים, ולדורות בעזרת בנים בני תורה שיהיו)׃
יָאֵ֨ר(ב אור השכינה והתורה, לחיים ובריאות וכל מתי שתבקש משהו יאיר עליך בבחינת פנים) ה'
פָּנָ֛יו(אור של רחמים ושפע מהכתר עליון,ונקרא אור ישר, פנים זה לא פרצוף,אלא פנים הכוונה לעומת אחור , שהוא דין ואור חוזר)
אֵלֶ֖יךָ וִֽיחֻנֶּֽךָּ(ייתן לך חן ופנים מזהירות, מהשכלת התורה)׃
יִשָּׂ֨א(ייתן עושר ושפע וימתיק מעליך את הדינים ויכפר לחיי עולם הבא, ויתן ממשלה-שליטה לעומת עבדות ייצר הרע) ה' פָּנָיו֙(הסברנו מעל) אֵלֶ֔יךָ
וְיָשֵׂ֥ם לְךָ֖ שָׁלֽוֹם(היא הברכה הכי עליונה שכוללת בה כל הברכות כולם ,ולא יהיה לו רע ויהיה רק טוב,
הכוונה שלום בית ובין חברים, ומנוחת שלום לעולם הבא שלום נצחי,
ושלום פנימי ,כלומר איזון בין חסד לדין רוחניות וגשמיות)׃
הטבת חלום נסמכה לברכת הכהנים,
כי חלום הוא 1 חלקי ששים הנבואה ,
אבל ברכת כוהנים היא נבואה שלמה בגלל השכינה ששורה שם ,
ולכן מטיבה כי הברכה שלהם חזקה יותר לעומת מי שחלם את החלום
ואז זה ממתק אותו לגמרי, במיוחד בפסוק של וישם לך שלום , שמה כבר הוטב החלום,
לזה נאמר כ"ה (מלכות בבחינת דינים) תברכו (להמשיך חסד ולהטיב את החלום),
מסוד , וחסידך יבורכו כ"ה