בחגיגה רואים 3 פרספקטיבות על בראשית:
בחגיגה רשום:
בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹקי"ם, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ
פה שמים קודם ואז ארץ
בְּיוֹם, עֲשׂוֹת יְהוָ"ה אֱלֹקי"ם–אֶרֶץ וְשָׁמָיִם
פה ארץ קודם ואחר כך שמיים
ועל זה אמרו גם:
אֶת הַכֹּל עָשָׂה יָפֶה בְעִתּוֹ
ששניהם ביחד:
אַף־יָדִי֙ יָ֣סְדָה אֶ֔רֶץ וִימִינִ֖י טִפְּחָ֣ה שָׁמָ֑יִם קֹרֵ֥א אֲנִ֛י אֲלֵיהֶ֖ם יַעַמְד֥וּ יַחְדָּֽו
פה רשום במקביל יחדיו
ששלושתם צודקים במקביל רק מדברים מפרספקטיבות שונות על מקרה בראשית
ביום ראשון זה האור הגנוז,שנגנז לצדיקים, אור רוחני מהארת האין סוף,
[ולטענה שבמפץ לא היה אור ולא קול , כי היה חושך על פני תהום , עידן החושך הקוסמי , זה לא מקשה , כי הכוונה לאור רוחני במקביל לזמן החושך הגשמי של המרחב, אור רוחני של שפע כל הבריאה והפוטנציאל הרוחני שמנחה את התהוות העולם לפי ההנהגה , כי רוח אלוקי"ם מרחפת על פני המים]
אז
ביום הראשון(פאזה/שלב ראשון), ויהי אור , ניהיה חלל ליקום(וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם), והיקום עצמו עדיין היה במצב גולמי (עַמּוּדֵ֣י שָׁמַ֣יִם יְרוֹפָ֑פוּ וְ֝יִתְמְה֗וּ מִגַּעֲרָתֽוֹ),
מה שנקרא: Protoplanetary disk
כי שמים זה קיצור אש-מים
ביום השני (פאזה/שלב שני),וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ, היה יקום שמש וירח ,אלא שלא נתלו בשמים,
וביום הרביעי נתלו בשמים לשמש תפקידם, ואז היה עניין מיעוט הלבנה ביום הרביעי
עכשיו מה זה אומר נתלו מבחינה גשמית: הנס הזה (Faint young Sun paradox) מתחבר די טוב:
during the Archean eon, the Sun was only about 75% as bright as it is today. Such a weak star would not have been able to sustain liquid water on Earth's surface, and thus life should not have been able to develop. However, the geological record demonstrates that Earth has remained at a fairly constant temperature throughout its history, and that the young Earth was somewhat warmer than it is today.
ואולי הדבר התכוונן ב radiative zone או על ידי רוחות סולאריות,
או על ידי שדה מגנטי או טמפרטורה גבוהה יותר: