פלא עצום איך שיחת פשט של תנאים כוללת בתוכה סודות עצומים , על ידי דיבור של ראשי פרקים רמוזים רק,
נראה הדבר , ונביא הקדמה קודם
עץ חיים:
כי מכל אות ואות משם הוי"ה יוצא הוי"ה אחת ואין חילוק ביניהם רק באופן מלוייהן וזהו עניינם.
כי י' שהוא רומז באבא שהוא ספירת הנקראת חכמה יש בו הוי"ה אחת במילוי יודין והוא גימטריה ע"ב (חס"ד).
יו"ד-ה"י-וי"ו-ה"י
והה' נרמזת באימא שהיא הספי' הנקרא בינה יש בה הוי"ה במילוי יודי"ן ואלף כזה
יו"ד-ה"י-וא"ו-ה"י
והוא גימ' ס"ג.
והו' שהוא רומזת בז"א שהם ו ספירות אשר מחסד עד יסוד יש בה הוי"ה א' במלוי אלפי"ן
יו"ד-ה"א-וא"ו-ה"א
והוא גימ' מ"ה.
וה' אחרונה שהיא רומזת במלכות נוק' דז"א יש בה הוי"ה א' במילוי ההי"ן
יו"ד-ה"ה-ו"ו-ה"ה
והוא גימ' ב"ן.
(מכונה מערת המכפלה , שם הוי"ה כפול)
- ע"ב הוא כתר וטעמים. (קרקפתא/ראש – אורות שערות א"ק)
- ס"ג הוא חכמה ונקודות. (אזניים חוטם פה – אורות שערות הזקן)
- מ"ה הוא בינה ותגין. (מטיבור)
- וב"ן ז' תחתונות ואותיות. (מטיבור)
בעל הלשם שבו ואחלמה:
בספר הקדו"ש(הקדמות ושערים),
אומר , שעסמ"ב(ע"ב-ס"ג-מ"ה-ב"ן),
יוצא גימטריה:
יה"י אור
שהוא גימטריה
רל"ב
(שזה רל"א שערים (גימ' נתיב) , עם הכולל,
בבחינת קוד הבריאה ,
לא נסביר שזה כבר קשור לספר יצירה ,ודרושי התוהו של עמק המלך והלשם וכן הלאה… ודרושי המלבוש… , ועוד דברים מופלאים מאוד,
של עולמות האין סוף וחוט דאין סוף, ישתבח שמו לעד)
אז פה מובא מתקופת הגמרא מדרש פליאה ,
שהביא רבי שמשון מאוסטרופולי,
על שאלה פשוטה שתלמידי רבי יהודה הנשיא שואלים אותו ,
והוא עונה להם תשובה פשוטה שלא נראת קשורה , אבל הם בעצם מבינים דבר מתוך דבר:
בהקדים להבין דברי חכמים וחידותם מדרש פליאה (הובא בספר אור לישרים)
וז"ל: שאלו תלמודיו את רבי כמה שמותיו של הקב"ה, א"ל רחמנא לבא בעי והחכם עיניו בראשו (קהלת ב יד),
א"ל מפני מה תלת ישר וחד מהופך, א"ל חותמו של הקב"ה אמת.
[אז כמו שראינו למעלה , כמה שמותיו: רל"ב(ע"ב-ס"ג-מ"ה-ב"ן) שהם רשי תיבות רחמנא ליבא בעי,כלומר החכם עיניו בראשו ,
הכוונה להסתכל בראשי התיבות של מה שאמר,
ואז שאלו אותו , למה כולם ישרים,
שהם ע"ב-ס"ג-מ"ה , ושואלים למה ב"ן הפוך , ולא כמו ע"ב שה:ב היא בסוף , שכביכול ביושר זה היה צריך להיות נ"ב ,
אז זה הפוך, זה כי יש אור וכלי משפיע ונשפע,זכר ונקבה,
כי תמיד יושר בחינת חסד ולמפרע זה בחינת דין, שזה בחינת נקבה/כלי ,
עכשיו זה הפוך כי חותמו של הקב"ה הוא אמ"ת (גימטריא 9) , ע"ב יוצא בגימטריה קטנה 9 , כנ"ל ס"ג וכנ"ל מ"ה,
יוצאים כל אחד מהם 9 (אמ"ת) בגימטריה קטנה ,
אבל נ(50)"ב(2) לא ייצא אמ"ת , לעומת זאת , ב(2)"ן(700) עם נון סופית , יוצא אמ"ת, ואז הכל חתום בחותם המלך
]
ואתמר ביה משמיה דגברא רבה הגאון המקובל מוהר"ש מאוסטרפאלע זצ"ל, וגם אני אענה חלקי מה שנפל בגורלי בס"ד.
כי הנה אמרו קדמונינו ז"ל כל התורה כולה שמותיו של הקב"ה, ועל כן אין לה סוף ותכלית,
כי כל אמרת אלקי צרופי אותיות נעוץ סופן בתחלתן ותחלתן בסופן,
וז"ל ספר עבודת הקדש (פרק כ"א): התורה כולה מבראשית עד לעיני כל ישראל (דברים לד יב),
בנוי על שמות הקב"ה ומדותיו סוד האצילות שהיא האלקית וכו',
ולהורות על מקום שנאצלה משם, התחילה בבי"ת וסיימה בלמ"ד שהוא ל"ב,
כנגד החכמה העליונה הכוללות ל"ב נתיבות, עכ"ל.