נבאר את הפסוק:
וָֽאֵרָ֗א אֶל־אַבְרָהָ֛ם אֶל־יִצְחָ֥ק וְאֶֽל־יַעֲקֹ֖ב בְּאֵ֣"ל שַׁדָּ֑"י וּשְׁמִ֣י יְהוָ֔"ה לֹ֥א נוֹדַ֖עְתִּי לָהֶֽם
והקשר לפסוקים:
וְרָאִ֖יתָ אֶת־אֲחֹרָ֑י וּפָנַ֖י לֹ֥א יֵרָאֽוּ
וַיֹּאמַ֑ר אֲדֹנָ֗"י לָמָ֤ה הֲרֵעֹ֙תָה֙ לָעָ֣ם הַזֶּ֔ה
—–
נבין הקדמות קודם:
מבנה העולמות , שעולמות הפירוד כלולים מטוב ורע , אצילות כולו טוב,
אצילות ומעלה אלוקות ,הפרצופים ואורות השפע האלוקי שמחייה הכל, מתחת לאצילות , זה כלים כלומר נבראים,
כל עולם מחולק לפנימיות(כתר חכמה בינה) , ולחיצוניות(חג"ת-נהי"ם),
מתחת להכל מתחת לעשיה הרוחני , עולם הזה הגשמי היקום וכדור הארץ
אז נסביר את מבנה העולמות הרוחניים יותר בפירוט:
עכשיו בפרצופים נבין מה זה אומר שזעיר אנפין ונוקבא , כלומר הקדוש ברוך הוא והשכינה,
כשהם בחיבור אחור באחור , ומה זה אומר כשהם בחיבור פנים בפנים , נסירה,
ועניין גדלות וקטנות, מנעולא ומפתחא,מיעוט הלבנה ו2 המאורות הגדולים
פנים זה מה שנקרא אור ישר , ששפע יורד , זה בחינת חסדים, ואותיות ישרות,
אחור זה סילוק שפע , זה נקרא אור חוזר , זה בחינת דין , ואותיות למפרע
עניין נוסף,
עולם הבריאה נקרא: א"ל יהו"ה , יצירה נקרא: א"ל אדנ"י , עשיה נקרא: א"ל שד"י ,
זה נמשך מבחינת א"ל של י"ג מידות רחמים[דיקנא] לעולמות הפירוד,
אבל אותו פסוק מה שנאמר בו למשה , לא מדבר על העניין הזה על עניין אחר
——-
אז עכשיו אחרי ההקדמות האלה נוכל להבין את המאמר:
כשהמלכות דאצילות/השכינה נמצאת במצב אחור באחור (פירוד) עם זעיר אנפין (הנקרא שמים),
אז השכינה נקראית ,
א"ל שד"י , (בנוסף היא נקראית אהל , מה ששאלו את אברהם איפה שרה)
וכשהיא בחיבור פנים בפנים ,בזיווג עם השמים,
אז היא נקראית ארץ ישראל,
מה שרשום וארא , הכוונה במראה הנבואה,
אז מדובר פה על דרגת ההשגה של משה רבינו לעומת האבות,
אספקלריה מאירה מול אספקלריה שאינה מאירה,
האבות הגיעו בהשגה עד מלכות דאצילות , כשהייתה לא בחיבור מלא ,
דרגה הנקראית א"ל שד"י,
מכיוון שיש במלכות הארת החכמה , שנקראית ראייה , נאמר וארא ,
כלומר שחסד גבורה תפארת של זעיר אנפין,
מתגלים בה בהארת החכמה, ולכן יש בחינת ראייה בזה,
מכיוון שאין לה מעצמה כלום היא לא מאירה מבחינת אספקלריה,
אבל משה , עלה בהשגתו מעבר לאבות , כשהיה חיבור וזיווג זו"ן , בין הקב"ה לשכינה,
עלה לדרגת יהו"ה , לדרגת זעיר אנפין, לחג"ת שלו באצילות, בהשגה בנבואה ,בעליית נשמה,
אבל מכיוון ששמה אין הארת חכמה עדיין , אלא רק חסדים , ללא חכמה , כי זה בשורש גבוה,
אז אין בהם בחינת ראיה ,שרשום, שמי יהו"ה לא נודעתי להם , במקום לא נראיתי להם,
וזה בחינת אספקלריה מאירה בנבואה
ומשה עלה בהשגתו מכל אדם , הגיע הכי גבוה שאפשר להגיע כל עוד אדם בחיים,
וְרָאִ֖יתָ אֶת־אֲחֹרָ֑י וּפָנַ֖י לֹ֥א יֵרָאֽוּ,
כי לא יראני האדם וחי ,
כלומר ראה בדרגת אחוריים של זעיר אנפין, שזה אור חוזר ,
אם היה רואה יותר , כבר לא יכל להיות חי , וַיַּ֥רְא יְהֹוָ֖"ה כִּ֣י סָ֣"ר לִרְא֑וֹת
אז אם השיג ככה , למה רשום:
וַיֹּאמַ֑ר אֲדֹנָ֗"י לָמָ֤ה הֲרֵעֹ֙תָה֙ לָעָ֣ם הַזֶּ֔ה,
הכוונה הוא לא אומר לבורא למה עשית רע לעם ישראל,
כי באלוקות רשום , לא יגורך רע, יש רק טוב,
אלא אדנ"י זה שם הנהגת השכינה,
משה בעצם שואל למה העם הזה בהנהגת אדנ"י ,
בהנהגת השכינה , ששם אדנ"י הוא בחינת דינים קשים,
וכן הבינה שהיא שם אלקי"ם היא גם דינים,
אני בינה לי גבורה,
אלא יש בחינת נוצר חסד(שם ע"ב , שהוא יו"ד ה"י וי"ו ה"י),
לאלפים, כלומר לאותיות אלף של שם אדנ"י ושם אלהי"ם , כדי להמתיק את הדינים שלהם,
אז משה שואל את הבורא , למה עם ישראל , נמצא בהנהגת השכינה , שהיא אדנ"י , בבחינת דינים , ולא בהנהגה גבוה יותר של זעיר אנפין, שהיא יהו"ה שהיא בחינת חסדים והנהגה גבוהה יותר
ואז אומר לו: וַיֹּ֤אמֶר יְהֹוָ"ה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה עַתָּ֣ה תִרְאֶ֔ה אֲשֶׁ֥ר
כלומר שההנהגה התחלפה להנהגה גבוהה יותר,
לעומת מה שאמר למשה , בעניין וארא , רשום:
וַיְדַבֵּר אֱלֹהִי"ם, אֶל-מֹשֶׁה , שהיא מידת הדין