אונקלוס ורש"י:
מְאַסְּרִין אֲסָרַן בְּגוֹ חַקְלָא – עמרין
"אלומותיו" – ענין אגודות תבואה כמו מאלמים אלומים
תרגום יונתן:
מְפַרְכִין פֵּירוּכִין בְּגוֹ חַקְלָא
(גם פה וגם ברש"י יש רמז לדברי החסידות למטה)
כמה פירושים מעניינים על זה שמצאתי:
אור החיים:
הראוהו בחלום האלומות הם חבילות חבילות של מצות (ניצוצות נשמה שעלו על ידי עשיית המצוות, שלהם רש"י קורא עמרין) שעושים כולם יחד והראוהו שחבילתו יותר מתקוממת מכולן במעשה שעבר עליו עם אשת פוטיפר, וגם נצבה שהיה שליט וניצב על כל ארץ מצרים, ועוד שכל האלומות של האחים מוכנעים ומושפלים לפני זכותו של יוסף כי הוא דבר המעמיד לכולן, וזן ופרנס אותם, ונתכוון להודיעם זה אולי יסירו שנאתם ביודעם הדברים:
רמז לזה בבראשית רבא:
על כותנת "פַּסִּים" רשב"ל בשם ראב"ע (תהלים סו, ה): "לכו וראו מפעלות אלהים" וכתיב בתריה "הפך ים ליבשה" למה וישנאו אותו בשביל שיקרע הים לפניהם פסים פס ים:
(כי כמו שהאלומות ניצוצות אור הנשמות השתחוו לאלומת יוסף , כך הים נפתח לפני זכויותיו, שהרי הקב"ה אמר לו הרי אני שולח אליך את הדב, שהיא גם נקראת חיה רעה, ויוסף התגבר ונס משם, והנחיל את כח ההתגברות הזה מול היצר לדורות הבאים)
אדרת אליהו:
והנה אנחנו מאלמים אלמים בתוך השדה. יובן בס"ד דרך רמז תיבת אלמים היא אותיות אל מים שם אל הוא חסד דכתיב חסד אל כל היום גם מים רמז לחסדים כי הם שורש החסדים השדה רמז לשכינה כביכול שנקראת חקל ותרגום של שדה חקל וז"ש והנה אנחנו מאלמים א"ל מי"ם בתוך השדה שממשיכים וקושרים ומחזיקים החסדים בשכינה(ממתקים דינים על ידי החסדים)
באר מים חיים:
וזה אומרו והנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה פירוש שאנחנו מקשרים קשרים ומיחדין יחודים וזיווגים בתוך השדה שדה חקל תפוחין,(שדה של נשמות ישראל, השכינה, צרור החיים), ואמנם כי קמה אלומתי וגם נצבה כי בחינת יוסף היה בחינת צדיק יסוד עולם כנודע שעל כן (בראשית מ"ט, כ"ג) ותשב באיתן קשתו, והוא המקים לכל בחינת הקשר והזיווג להעמיד המלכות על תלה להיותה עטרת תפארת ביד ה'. וכפל הדברים לומר קמה אלומתי וגם נצבה כי הנה סובר שהמלכות לא יעדי מניה לעלמין עבור בחינת ברית קיימא שהיה בו והוא המקים לבחינת המלכות וקמה אלומתי עתה וגם נצבה לעלמי עלמיא והנה תסובינה אלומותיכם ותשתחוין וגו' כי כללות כל המאורות והבחינות באין לבחינת הצדיק יסוד עולם כנודע ומשם לשכינת עוזינו. ועל כן חרה אף השבטים עליו ונאמר,ויאמרו לו אחיו המלוך תמלוך עלינו וגו'. כי הן אמת שידעו השבטים אשר המלוכה בתחילה היא ליוסף צדיק יסוד עולם כמו שמובא בשל"ה הקדוש
ליקוטי הלכות:
וְזֶה שֶׁחָלַם, וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָֹּדֶה שֶׁפֵּרוּשׁוֹ קְשָׁרִים. הַיְנוּ בְּחִינַת צִמְצוּמִים הַנַּ"ל שֶׁהֵם בְּחִינַת קְשָׁרִים, כִּי הַצִּמְצוּם בְּחִינַת קֶשֶׁר הַיְנוּ שֶׁכֻּלָּם הָיוּ עוֹסְקִים בָּזֶה שֶׁהָיוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים וְעוֹשִֹים קְשָׁרִים וְצִמְצוּמִים כְּדֵי לִמְשֹׁךְ עַל יָדָם הַשָֹּגַת אֱלֹקוּת. אֲבָל הַצִּמְצוּמִים וְהַכֵּלִים שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק עָלוּ עַל כֻּלָּם בִּבְחִינַת וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְכוּ'. שֶׁהַקֶּשֶׁר וְהַצִּמְצוּם שֶׁלּוֹ קָמָה וְגַם נִצָּבָה לָעַד וְלָנֶצַח.
מאור ושמש:
מאלמים כו' ות"א מאסרין אסרין ר"ל מקשרין נשמות ישראל (מלמטה מחרן, וכן הלאה.. מה שבדומם צומח חי…, למעלה) בתוך השדה ר"ל חקל תפוחין קדישין וע"כ בא השדה בה' שמרמז להשדה הידוע (השכינה , ויהי בהיותם בשדה , קין והבל…) היינו שהיינו מקשרין נשמות ישראל לכביכול אני ואתם אמנם החילוק אשר בינינו כי הנה קמה אלומתי וגם נצבה ר"ל אשר אני מקשר שאני במדריגת צדיק כידוע לזה הי' קיום ומצב כי אני דוגמת צדיק שלמעלה מדת היסוד המקשר כל העולמות. לכן היה ביכולתי לקשר הנשמות בשרשם למעלה מקור הנשמות ונוטריקון של 'נ'צ'ב'ה 'נשמתם 'צרורה 'בצרור 'החיים והנה תסובנה אלימותיכם ותשתחונה לאלומתי ר"ל הגם שגם אתם הייתם מקשרים נשמות ישראל אעפ"כ אינכם במדת יסוד צדיק של מעלה המקשר הכל רק בשאר בחינות ובאמת אין העולמות מתיחדים ומתקשרים רק במדת יסוד ע"כ הכל צריכים להתחבר ע"י בחינתי וזהו והנה תסובנה אלומותיכם ותשתחונה לאלומתי כנ"ל כי אין שום יחוד וקשור נעשה רק ע"י מדת צדיק יסוד עולם והבן.
והנה אנחנו מאלמים אלומים, רמז ללשון: מי ישום אלם,
שיוסף קיבל את הכח שלו להתגבר, מכח זה שרחל תפסה פלך שתיקה במסירת הסימנים ללאה,
רמז שזכויותהם תלויים ועומדים על זכויות האילמים שהיו לפניהם , בבחינת תולה ארץ על בלימה
(ופה זה כבר סודות על החלום, זה כבר מעבר לחסידות, אז לא נבאר פה)
מגיד מישרים:
ויחלום חלום כלומר כד איסתכל במילי דעלמא דהוו כחלמא דחזא דאורח מזוניה איהו בהאי גוונא דאנחנו מאלמים אלומים כלומר משכין שפע עילאה למינגד בתוך השדה של תפוחים דהיא כנסת ישראל למיזן עלמין על ידי ההוא שדה והנה קמה אלמתי דהיינו כנסת ישראל, וגם נצבה, והנה תסובנה אלמתיכם ותשתחוין לאלמתי כלומר דכולהו ספירין נגדין ביה כדי לאשפעא בכנסת ישראל ולמאי דנגדין ביה קרי השתחויה, ויחלום עוד חלום והנה השמש והירח כלומר דשמשא וסיהרא דהיינו תפארת ומלכות, הוו קיימא ואחד עשר כוכבים היינו גבולי אלכסון דהוו אחד עשר בר מההוא דמייחד ליסוד וכולהו הוו משתחוים לי כלומר כולהו נגדין ביה, ויאמרו לו אחיו המלך תמלך עלינו וכו' כלומר ה"א עילאה תמלוך עליהם. והיינו ה"א מלוך תמלוך עלינו, ותו אמר אם משול תמשול בנו, כלומר אל"ף דאיהו וכו', ומ"ם דאיהו בינה תמשול בנו, ואביו שמר את הדבר, כלומר דאיתקן לקבליה דכנסת ישראל ברזא דשמור, הא איתגליא לך רזין עילאין וטמירין דלא איתגלאו מכמה דרין