זה לא משנה סרוגה או לא , זה כבר זרמים ביהדות, כמו שיש מותגים,
העיקר להאמין, זרם זה משהו אחר
כיפה מסמלת את השכינה מעליך, שיש מעליך בורא עולם,
למרות שבניסוח בשולחן ערוך והגמרא,
ללכת בגוף זקוף עם גאווה והתנשאות, משמעותית יותר חמור מללכת בלי כיפה,
אבל שניהם חשובים
כי אם מתפללים בגאווה התפילה פחות סיכוי שתתקבל , כי אין אני והוא דרים באותה מחיצה,
אין לערבב קדושה וטומאה , אז הכיפה באה להזכיר לנו להיות בענוה,ריקים מעצמנו מהאגו, במיוחד בתפילה
כיפה בכללי כדאי שתיהיה גדולה ותכסה את רוב הראש ,
לבנה פשוטה, לבן זה חסד, טהרה , רוחניות,
כי כמו שקוצצים ציפורניים, ועושים נטילת ידיים (מים הם בחינת חסדים),
למתק את המנצפ"ך דינים ששמה בין הציפורניים,כדי שהחיצונים לא ייאחזו שם,
אז שמים כיפה , על הש"ך דינים שבשיער , ששמה הם מתאחזים גם,
זה למה חשוב שיער קצר , ושיהיה לפחות טיפה זקן או יותר אם אפשר, שזה הצינורות שפע של האדם
והם בחינת חסדים, ואז הפיאות מגשרות בין הדינים שבשיער וממתקים אותם בחסדים שבזקן,
אז כיפה ופאות זה חשוב, לא מדבר על פיאות ברסלב , או 2 מטר , אלא עד עצם הסנטר קצת מתחת לאוזן בלי שפיץ,
זה גם סבבה
וכמו שהכיפה היא קסדה רוחנית , כך גם הציצית , כמו שחפץ רוחני , נגד אחיזת החיצונים והקליפות
כי לרוב הם מתאחזים בשיער(והמצח קצת) ש"ך דינים , או בין הציפורניים(ידיים/רגליים) פ"ר דינים מנצפ"ך,
אבל גם הצוואר (הרבה כלי דם , דם ויין הם דינים) , וגיד הנשה
זה לרוב מקומות האחיזה, מים שהם חסדים, מטהרים אותנו מהם, לכן מקווה זה דבר חשוב , זה ממתיק דינים
כיפה צריך בתוך בית כנסת(גם בלי שיעור או תפילה) או שיעור תורה(לא משנה איפה) , בתפילת 18 , קריאת שמע וברכת המזון,
וכל נוסח תפילה: בא"י אמ"ה , שמתחיל ב, ברוך אתה יהוה אלהינו מלך העולם …
אז צריך כיפה,
מעבר לזה זה מידת חסידות (הרבה לא יודעים את זה ונתפסים על החיצוניות, חושבים מי שבלי כיפה לא מאמין, כמובן שזה חשוב, אבל ציצית חשובה יותר, שניהם חשובים) וזה טיפה עניין פוליטי קצת , של שייכות לזרם,
אבל , אם אתה תלמיד חכם , אתה חייב לשים, זה כבר לא חסידות ,
זה כדי שייראו שיש לך ייראת שמים וידע בתורה,
שיידעו שאפשר לשאול אותך שאלות על היהדות ותוכל לזכות את הרבים ככה
אם אין כיפה , אפשר לשים חלק מהחולצה שרוול על הראש עם היד, אבל יד לבד זה לא נחשב כיסוי
עוד סוגים
למשל ברסלב יש פונפון למעלה
גדולה לבנה סרוגה ורשום נ נח נחמ נחמן מאומן…
חרדים זה כיפות שחורות לא סרוגות לא גדולות מידי
לרוב שמים גם כובע שחור מעל הכיפה,
נראה לי במקום טלית גדול (שבצהרים לרוב לא שמים)
יש גם כאלה כיפות סרוגות עבודת יד סריגה צפופה
עולות יותר לרוב הם בכל מיני צבעים עם דוגמאות מגוונות
יש לבנות סרוגות גדולות על כל הראש
(בלי פונפון) זה לרוב מה שמשתמשים בזרם של הקבלה, יש שאפילו מכסות את המצח כמו של הבבא סאלי, זה קסדה רוחנית של ממש
לגבי 4 אמות: ידוע שפעם , בני ישראל היו כל היום עם טלית גדול ותפילין עליהם,
זה לא בהכרח אומר שכיסוי ראש זה כיפה , שזה המנהג היום,
לדוגמה, פה מוסבר שהכיסוי ראש היה טלית גדול , שדיינים לא ייסתכלו ימינה או שמאלה
מסכת שבת דף קנו ע"ב:
"אימיה דרב נחמן בר יצחק אמרי לה כלדאי {חוזים בכוכבים}: בריך גנבא הוה. לא שבקתיה גלויי רישיה. אמרה ליה: כסי רישיך, כי היכי דתיהוי עלך אימתא דשמיא, ובעי רחמי. לא הוה ידע אמאי קאמרה ליה. יומא חד יתיב קא גריס תותי דיקלא, נפל גלימא מעילויה רישיה דלי עיניה חזא לדיקלא, אלמיה יצריה, סליק פסקיה לקיבורא בשיניה".
כלומר שעטפה ראשו בגלימתו, כמו שכתב רש"י במסכת שבת דף י ע"א: "דיינין מתעטפין בטליתן – כשפותחין בדין, מאימת שכינה, ושלא יפנו ראשן לכאן ולכאן". ורצתה שלא יביט לכאן ולכאן ולא יימשך לבו אחר תאוות העולם. ואכן מיד כשנפלה גלימתו הרים את עיניו, הבחין בפירות הדקל, ולא עמד בפני בולמוס תאוותו.
וכן אמר רב הונא בריה דרב יהושע במסכת שבת דף קיח ע"ב: "תיתי לי דלא סגינא ארבע אמות בגילוי הראש".
וזהו שאמר רב נחמן בר יצחק לרב הונא בריה דרב יהושע: אנו שנינו דומים בעטיפתנו למלאכים …
(פעם גם הטלית גדול ,היו פורשים על כל הגוף מהראש למטה בלי קיפולים, לא היו מקפלים על הכתפיים , אלא זה רק מנהג של חתנים , כיום זה ניהיה הנורמה אבל לקפל בכתפיים)
ולכן שהטלית פרושה עליהם ככה, הידיים שלהם כמו כנפיים של מלאכים, עם הקשרים והעיטורים של הטלית בקצוות (יש מצב שתימנים כן נוהגים כפעם)
(כמובן שהכנפיים של מלאכים, לפי מורה נבוכים, מדבר על רמת ההסתרים בקדושה , כמה שיותר יותר קדוש… , ולא על כנפיים גשמיות)